Seymour Hersh: USA se snaží zakrýt svou roli v sabotáži plynovodu Nord Stream

,

Veterán investigativní žurnalistiky tvrdí, že představitelé Bidenovy administrativy „krmí“ tisk falešnými historkami, aby „chránili prezidenta, který učinil nemoudré rozhodnutí a nyní o něm lže“.

Prezident Joe Biden při setkání s německým kancléřem Olafem Scholzem v Oválné pracovně, 3. března 2023. (Oficiální foto Bílého domu: Adam Schultz)

Jake Johnson, commondreams.org

V návaznosti na svůj výbušný článek, v němž obvinil amerického prezidenta Joea Bidena, že nařídil sabotáž plynovodu Nord Stream, obvinil nyní ve středu veterán americké žurnalistiky Seymour Hersh Bílý dům – ve spolupráci s německým kancléřem Olafem Scholzem – také z toho, že se pokouší „zakrýt svou operaci“ tím, že „krmí“ tisk, především deník The New York Times, falešnými alternativními příběhy.

Hershovu původní zprávu, která byla založena na anonymních zdrojích, Bidenova administrativa rychle odmítla a mluvčí ministerstva zahraničí Ned Price označil podrobnou únorovou zprávu za „falešnou“ a naznačil, že ti, kdo věří její verzi událostí, jsou „naivní“ a „důvěřiví“.

Hersh, který se proslavil odhalením masakru vietnamských civilistů americkými silami v My Lai a mučení vězňů ve věznici Abú Ghrajb v Iráku, ve středu Bidenově administrativě důrazně vrátil úder a kritizoval americký tisk za to, že na Bílý dům netlačí v otázce zářijového útoku, který má závažné geopolitické důsledky.

„Tiskoví asistenti Bílého domu a Ústřední zpravodajské služby důsledně popírali, že by Amerika byla zodpovědná za výbuch plynovodu, a tato pro forma popření byla pro tiskový sbor Bílého domu více než dostatečná,“ píše Hersh.

„Neexistuje žádný důkaz, že by se některý z přidělených reportérů doposud vůbec zeptal tiskového mluvčího Bílého domu, zda Biden udělal to, co by udělal každý seriózní vůdce: formálně ‚pověřil‘ americkou zpravodajskou komunitu, aby provedla hloubkové vyšetřování se všemi svými prostředky a zjistila, kdo přesně čin v Baltském moři spáchal,“ pokračoval novinář. „Podle zdroje ze zpravodajské komunity tak prezident neučinil a ani neučiní. Proč ne? Protože zná odpověď.“

Úředníci z Norska, Německa a Švédska minulý měsíc sdělili OSN, že stále vyšetřují výbuchy, které vážně poškodily plynovod Nord Stream, vyvolaly ekologickou noční můru a spustily okamžité spekulace o tom, kdo je za ně zodpovědný. Tyto spekulace stále pokračují a oficiální i neoficiální vyšetřování se snaží určit pachatele.

Plynovod Nord Stream 2 – proti němuž Biden hlasitě vystupoval – nebyl nikdy uveden do provozu, protože německá vláda jej pozastavila těsně před ruskou invazí na Ukrajinu v únoru 2022.

Během tiskového brífinku koncem minulého měsíce mluvčí ministerstva zahraničí Ned Price uvedl, že USA „se neúčastní tohoto vyšetřování, protože existují země, na jejichž svrchovaném území k tomuto útoku došlo, a my vedení tohoto vyšetřování přenecháváme jim“.

7. března, téměř měsíc po zveřejnění Hershovy zprávy, přinesl deník The New York Times článek – rovněž založený na anonymních zdrojích -, v němž tvrdil, že „nové zpravodajské informace prověřené americkými představiteli“ naznačují, že „útok na plynovody Nord Stream loni provedla proukrajinská skupina“.

Ukrajinská vláda jakoukoli účast na útoku popřela.

„Američtí představitelé uvedli, že o pachatelích a jejich vazbách toho mnoho nevědí,“ poznamenává zpráva Timesů, která se krátce zmiňuje o Hershově článku a cituje nejmenované americké představitele, kteří popírají jakoukoli účast Bidenovy administrativy.

Ve stejný den, kdy Timesy zveřejnily svůj příběh, německý týdeník Die Zeit přinesl zprávu, podle níž se německým vyšetřovatelům „podařilo identifikovat loď, která byla údajně použita k tajné operaci“ sabotáže plynovodu Nord Stream.

„Jde prý o jachtu pronajatou od společnosti se sídlem v Polsku, kterou zřejmě vlastní dva Ukrajinci,“ uvedl Die Zeit. „Podle vyšetřování tajnou operaci na moři provedl tým šesti lidí. Údajně šlo o pět mužů a jednu ženu.“

Ve svém středečním článku Hersh tvrdil, že hlavním sdělením článků v Timesech a Die Zeit – oba zdůraznily, že velká část sabotážní operace zůstává zahalena tajemstvím – „bylo, že tisk a veřejnost by se měly přestat ptát a nechat vyšetřovatele, aby odhalili pravdu“.

Hersh dále píše: „Holger Stark, autor reportáže v Die Zeit, šel trochu dál, když poznamenal, že někteří ‚v mezinárodních bezpečnostních službách‘ nevyloučili možnost, že příběh s jachtou ‚byl operací pod falešnou vlajkou‘. A skutečně tomu tak bylo.“ Hersh svůj souhlas s touto teorií opírá o anonymní zdroj z americké zpravodajské komunity.

Tento zdroj Hershovi sdělil, že příběh o jachtě, o němž informoval Die Zeit, „byl naprostým výmyslem americké rozvědky, který byl předán Němcům a jehož cílem bylo zdiskreditovat váš příběh“.

Hersh dále dodal, že „dezinformační profesionálové uvnitř CIA chápou, že propagandistická hra může fungovat pouze tehdy, pokud ti, kdo ji přijímají, zoufale hledají příběh, který může snížit nebo vytlačit nechtěnou pravdu“.

„A dotyčnou pravdou je, že prezident Joe Biden schválil zničení plynovodů a bude mít problém vysvětlit svůj čin, protože Německo a jeho západoevropští sousedé trpí tím, že jsou zavírány podniky kvůli vysokým každodenním nákladům na energie,“ napsal Hersh a citoval odbornici na energetiku, která tvrdí, že poškození plynovodu Nord Stream „vedlo k dalšímu prudkému růstu cen zemního plynu“.

Podle Hershe je „nejvýmluvnějším důkazem“ „slabosti“ zpravodajství Timesů podcastový rozhovor s Julianem Barnesem, jedním ze tří reportérů, jejichž citace se objevily v článku ze 7. března.

Barnes řekl moderátorovi podcastu Michaelu Barbarovi, že „víme opravdu velmi málo“ o proukrajinské skupině, která podle zprávy Timesů mohla stát za útokem na Nord Stream.

„Tato skupina zůstává záhadná,“ řekl Barnes. „A zůstává záhadná nejen pro nás, ale i pro americké vládní představitele, se kterými jsme mluvili. Vědí, že lidé zapojení do útoku byli buď Ukrajinci, nebo Rusové, nebo jejich kombinace. Vědí, že nejsou spojeni s ukrajinskou vládou. Ale vědí také, že jsou protiputinovští a proukrajinští.“

V reakci na to Hersh poznamenal, že „reportéři Timesů ve Washingtonu byli vydáni na milost a nemilost úředníkům Bílého domu, ‚kteří měli přístup ke zpravodajským informacím'“.

„Ale informace, které dostali,“ dodal, „pocházely od skupiny expertů CIA na klamání a propagandu, jejichž úkolem bylo nakrmit noviny krycím příběhem – a chránit prezidenta, který učinil nerozumné rozhodnutí a nyní o něm lže.“

Hersh rovněž tvrdí, že ačkoli zůstává „otevřenou otázkou“, zda Scholz o plánované sabotáži ropovodu věděl předem, německý vůdce se „od loňského podzimu zjevně podílel na podpoře krytí operace Bidenovy administrativy v Baltském moři“.

Ve svém článku Hersh píše:

Na začátku března prezident Biden hostil ve Washingtonu německého kancléře Olafa Scholze. Součástí cesty byly pouze dvě veřejné akce – krátká pro forma výměna komplimentů mezi Bidenem a Scholzem před tiskovým sborem Bílého domu, při níž nebyly povoleny žádné otázky, a rozhovor Fareeda Zakarii pro CNN se Scholzem, který se však obvinění ohledně ropovodu nedotkl. Kancléř přiletěl do Washingtonu bez přítomnosti zástupců německého tisku na palubě, nebyla naplánována žádná formální večeře a oba světoví lídři neměli uspořádat tiskovou konferenci, jak se běžně při takovýchto významných setkáních děje. Místo toho bylo později oznámeno, že Biden a Scholz měli 80minutovou schůzku, přičemž po většinu času nebyli přítomni žádní asistenti.

S odvoláním na anonymního úředníka s „přístupem k diplomatickým informacím“ Hersh napsal, že „určité složky Ústřední zpravodajské služby byly požádány, aby ve spolupráci s německou rozvědkou připravily krycí příběh, který by americkému a německému tisku poskytl alternativní verzi zničení Nord Stream 2„.

„Podle slov ze zpravodajské komunity,“ pokračoval Hersh, „měla agentura ‚aktivovat procesy‘ ve snaze znevěrohodnit tvrzení, že Biden nařídil zničení plynovodu.“


Mohlo by vás zajímat: